Een Challenge van formaat
CP Motorsport was wederom “on tour”, ditmaal richting het noorden van het land. Het TT Circuit van Assen was de bestemming – van 11 tot 13 augustus 2023 vond daar voor de derde keer “Jack’s Racing Day” plaats en wij van CP Motorsport waren van de partij! Met een collectie van 2 vrachtwagens en 5 raceauto’s zijn wij op donderdag 10 augustus richting “The Cathedral of Speed” in het hoge noorden vertrokken. De equipe bestond ditmaal uit:
Twee van de drie M2’s stonden ingeschreven voor de Supercar Challenge en DRDO races op zaterdag en zondag. Op vrijdag werden de trainingssessies en de kwalificatie verreden.
Donderdag 10 augustus begon het feest. De vrachtwagens waren ingeladen en werden gestart voor de 3 uur durende rit richting Drenthe. Rond het middaguur waren wij op locatie gearriveerd en kon het uitpakken, klaarzetten en opstellen van de auto’s beginnen.
De groen-zwarte BMW M2 CS Racing (#381) wordt dit weekend als vanouds bestuurd door Daaf Steentjes, ditmaal zonder zijn compaan Patrick Grootscholten, en de grijs-gele BMW M2 CS Racing (#382) wordt bestuurd door gastcoureurs Christiaan Frankenhout en Meindert van Buuren.
De eerste sessies
Op vrijdagochtend 11 augustus neemt de Supercar Challenge direct de aftrap op Jack’s Racing Day 2023. Om 09:00 stipt begint het eerste evenement van het programma; Vrije Training 1. Voor BMW #381 was het voor het eerst sinds lange tijd dat er weer op het TT circuit van Assen werd gereden. Deze trainingssessie was dus ideaal om de ins en outs van deze baan weer te leren kennen.
Voor #382 was het voornamelijk het doel om de snelheid van de auto te toetsen. Christiaan Frankenhout heeft veel ervaring in verscheidene GT-klasses en weet deze kennis ook te transleren naar de BMW M2. Voor de andere bestuurder van #382, Meindert van Buuren, was het voor het eerst in 4 jaar dat hij plaats nam in een “echte” racewagen. In zijn racecarrière heeft Meindert ontzettend veel ervaring opgedaan in onder andere de Formule Renault 3.5 en de toenmalige GP2 (tegenwoordig Formule 2). Ook hij kreeg voldoende tijd achter het stuur in deze training om weer geacclimatiseerd te raken.
Later op deze vrijdag, rond het middaguur, ging de tweede trainingssessie van start. In deze sessie lag de nadruk meer op het behalen van snelle rondetijden en het finetunen van de afstelling. Dit bleek nog een flinke klus, aangezien we op dit evenement verplicht op Pirelli’s moesten rijden – een band die nog niet eerder onder onze M2’s heeft gezeten.
Het gevecht met het rubber bleef een immer aanhoudende strijd. Beide auto’s hadden overmatig last van onderstuur (het wegglijden over de voorwielen bij het insturen van de auto), waardoor het lastig was de auto op het scherpst van de snede te krijgen. Desondanks deze tegenslagen was de #382 erg competitief in zijn klasse, de Supersport 2, en waren ze voornamelijk voorin het veld te vinden.
Quali-time!
De kwalificatie voor de races vond plaats op vrijdagmiddag – zowel voor race 1 op zaterdag als race 2 op zondag. Beide CP Motorsport BMW’s zijn ingedeeld in de “Supersport 2” klasse. De #382 was direct boven in de timing sheet aanwezig, maar het euvel van eerder op de dag wist zich ook weer te tonen tijdens de kwalificatie… Het onderstuur hield aan, waardoor de rijders geen absoluut perfecte ronde neer konden zetten.
Het resultaat van de kwalificatie zorgde voor een 4e startplek voor de eerste race, en een 2e startplek voor de tweede race voor auto #382. Auto #381 wist zich in de handen van Daaf Steentjes te kwalificeren op de 12e plaats in het klassement voor beide races.
De ervaring van de mannen in #382 had de overhand ten opzichte van #381, maar dat is geen verrassing. De classificering van beide auto’s is ontzettend netjes en wij waren als team meer dan trots op al onze rijders, op naar de race!
Let’s go racing
Zo druk als de planning op vrijdag was, zo rustig is deze voor het CP Motorsport team op zaterdag. De eerste race van het weekend staat pas gepland om 17:40, eerder hoeven wij niet in actie te komen. Door deze lange pauze in ons schema kregen we meer dan genoeg tijd om een blik te werpen op de andere klasses die aanwezig waren op Jack’s Racing Day; De Porsche Carrera Cup, Superkarts en de BOSS GP – een competitie voor klassieke Formule 1 en Formule 2 auto’s – waren stuk voor stuk machtig om te zien (en horen!).
De klok slaat 17:00 op de zaterdagmiddag, na een regenachtige dag heeft de zon zijn kracht terug gevonden, de BMW M2 CS Racing’s van CP Motorsport worden gestart en rijden over het paddock naar de pre-grid. De auto’s worden op de kwalificatie uitslag gerangschikt en de rijders nemen voor de laatste keer de race-strategie door.
Op het moment van vertrekken krijgen we te horen dat de start uitgesteld wordt. Door de regen eerder op de dag zijn de voorgaande programma’s iets uitgelopen. Dit geeft ons iets meer tijd om voor te bereiden, maar rond 18:00 gaat de race van start. De start van BMW #382 is ontzettend goed en we winnen direct 2 plaatsen! De eerste bocht is een flinke chaos door de grootte en variatie van het startveld. De drukte resulteert in een crash – gelukkig zijn de CP Motorsport M2’s onbeschadigd. De rode vlag wordt gezwaaid en na minder dan een halve ronde ligt de race alweer stil.
Al snel gaan er verschillende verhalen door de pitstraat – “we mogen de grid op!”, “De startopstelling wordt teruggezet!” – geen van allen blijkt de waarheid, gelukkig. Hierdoor mogen wij onze begeerde 2e plaats behouden en kunnen we na de herstart van de race jagen op de bovenste trede van het podium.
De pitstop met rijderswissel verloopt ontzettend soepel voor BMW #382. De groen-zwarte BMW #381 hoeft alleen te tanken, Daaf Steentjes rijd de gehele race alleen. Helaas wordt #381 een aantal seconden te vroeg terug de baan op gestuurd wat resulteert in een tijdstraf na de race.
BMW #382 heeft de gehele race geprobeerd de eerste plek te bemachtigen, maar zonder succes. De zilveren plak was het maximaal haalbare in de Supersport 2 klasse van de Supercar Challenge. In de DRDO klasse, waar beide BMW’s ook voor stonden ingeschreven, hadden we meer succes. Hier mochten wij na race 1 de bovenste trede van het podium betreden. Daaf Steentjes en zijn #381 BMW M2 CS Racing sluiten deze race af met een meer dan verdiende 9e positie.
Let’s go racing (again!)
Zondagmiddag 13:00, de zon schijnt, de pre-grid wordt weer opgesteld en de auto’s staan weer klaar. Race 2 van dit weekend staat op het punt om te beginnen en ditmaal mag #382 vanaf de tweede positie beginnen, #381 start vanaf de 8e plaats.
Vergeleken met de eerste race verliep deze wedstrijd een stuk rustiger voor ons. In de andere klasses waren wat incidenten die resulteerden in een aantal gele-vlag-situaties, maar buiten dat hebben onze rijders een goede race gehad.
De #382 heeft in het begin van deze race een klein tikje op de voorbumper gehad, maar verder geen nadelige schade opgelopen. Hierdoor wisten van Buuren en Frankenhout de wagen wederom op de 2e plek te laten afvlaggen. Tevens wisten zij ook de 1e plaats in de DRDO klasse weer te bemachtigen!
#381 van Daaf Steentjes wist zijn prestatie van de eerste race ook te herhalen en behaalde nogmaals de 9e positie in het Supersport 2 klassement van de Supercar Challenge.
De terugblik
Nu de rust is wedergekeerd kijken we tevreden terug op een enerverend weekend. Naast de successen in de Supercar Challenge en de DRDO hebben we tijdens Jack’s Racing Days een aantal van onze auto’s ter beschikking gesteld voor Stichting Groot Hart. Deze stichting biedt zieke kinderen de mogelijkheid om eens te ervaren hoe het is om met een échte raceauto over het circuit te vliegen. Uiteraard hebben wij dit met veel plezier gedaan en was het prachtig om de kinderen hun situatie even te zien vergeten.
Ook op onze rijders kunnen we meer dan trots zijn. Ze hebben de wagens het gehele weekend perfect onder controle weten te houden en hebben onze verwachtingen meer dan overschreden. Twee keer tweede en twee keer eerste– volgende keer weer doen?